1414

Ambon



Klíč:
Téma:
Příspěvek:

Zobrazení příspěvku č. 31: #

Administrátor --- 8. 12. 2006
Z tisku

Komentář z tisku (na okraj papežovy turecké cesty)

Patrircha Ruské pravoslavné církve Alexij II. právě obvinil římsko-katolickou církev z nepřátelské politiky vůči Moskevskému patriarchátu na území SNS. Římsko-katolické duchovenstvo se snaží přimět pravoslavné věřící k přestupu do římsko-katolické církve. Patriarcha uvedl, že jestli se situace nezmění, budou kontakty s Vatikánem staženy na minimum.

Představitelé Ruské pravoslavné církev doufali, že s nástupem nového papeže Benedikta XVI. se situace zlepší, jelikož nový papež narozdíl od starého bude mít větší pochopení pro pravoslaví. Nad oprávněností těchto nadějí se vznáší otazník. Zatím pokračuje Vatikán v linii Jana Pavla II.: úsměvy pro média a symbolická gesta, jenže v praktické rovině každodenního církevního života "skutek utek".

Ostrá slova Alexije II. přišla v době, kdy se v Turecku setkal papež s konstantinopolským patriarchou ve velice přátelské atmosféře. Slova moskevského patriarchy nám mají demonstrovat, že fakticky rozhodujícím faktorem světového Pravoslaví je v současnosti Moskva. Ostatní autokefální pravoslavné církve nemají velkého významu. Světem vládne početnost, a proto skutečný význam má jedině názorová pozice Moskevského patriarchátu. Je tedy nutné si ujasnit, že vystoupení Alexije II. je autentickým pohledem na skutečnou situaci ve vztazích římsko-katolické a pravoslavné církve; slova ruského patriarchy mají tedy připomenout Římu, že skutečným partnerem v tomto dialogu není slabý a nevlivný Bartoloměj I., nýbrž Alexij II., která má skutečnou moc.

Otázka návštěvy papeže v Moskvě zůstává otevřená stejně jako dříve. Stejně tak i to, jestli už má papež vypracovanou ekumenickou variantu křížového tažení úsměvů a gest, jež použil na Turky.

RIA novosti, Credo.ru, "EAI" www.ekumenizm.pl

Poznámka českého překladatele:

Českou verzi celosvětové římsko-katolické propagandy, která se snaží zveličit co možná nejvíce setkání papeže s konstantinopolským patriarchou, jsme mohli vidět i v místních sdělovacích prostředcích. Patriarcha Bartoloměj nám zde byl představován jako: "duchovní vůdce pravoslavných křesťanů ve světě" či "nejvyšší duchovní 250 miliónů pravoslavných věřících" apod. Takové tituly neodpovídají realitě ani pravoslavné církevní struktuře, která nezná žádný papismus čili ani žádného "jediného vůdce" nebo "nejvyššího duchovního". Jestliže katolická církev prosazuje v médiích takovéto nepravdivé tituly cařihradského patriarchy, pak se buď jedná o tradiční římsko-katolickou přezíravost, která na všechny kolem hledí prismatem své vlastní církevní struktury (my máme papeže, takže i vy přece musíte mít nějakého svého papeže), a nebo (a to spíše) je to snaha dát vztahům mezi Vatikánem a Konstantinopolí nějaký dalekosáhlý význam, resp. zatlačit na všechny pravoslavné - čili zavázat je postojem konstantinopolského patriarchy.








Hlavní stránka Ambonu - standardní zobrazení všech příspěvků

Tematický přehled příspěvků Ambonu

Audionahrávky promluv z pravoslavného chrámu v Jihlavě.

Český pravoslavný web www.orthodoxia.cz