1415


Archiv Ambonu

Pravoslavný weblog a listárna. Určeno pro osvětu a misii.

Zobrazení příspěvku č. 278: #

Administrátor --- 24. 12. 2007
Z článku k vánoční době

Pravoslavné Vánoce, církevní obyčeje a lidové zvyky

Pro pravoslavnou církev, čili východní křesťanství, mají vánoční svátky v principu stejný obsah jako pro křesťany západní. Je to svátek narození našeho Spasitele Ježíše Krista v Betlémě. Svátky jsou to svou atmosférou i duchovní náplní radostné - vždyť se narodil Spasitel lidského rodu!

Podobně jako na Západě se i pravoslavní připravují půstem k oslavě připomínky této dva tisíce let staré (a přesto vždy aktuální) události. Říkáme mu půst Filipovský (v lidové řeči na východním Slovensku a Zakarpatí: "filipovka") a nebo u východních Slovanů "Roždestvenskij post" (čili v překladu: půst k Narození Kristovu). Jak název napovídá, začíná tento půst den po svátku sv. apoštola Filipa 28. listopadu. Tento půst není příliš přísný: jedí se totiž při něm ryby (kromě střed a pátků), takže zakázáno je maso, mléko i mléčné výroby a vejce. Půst trvá až do samotného svátku Narození Kristova.

Pro západního člověka je asi nejvýraznější odlišností pravoslavných vánočních svátků od svátků západních doba jejich oslavy. Většina pravoslavných křesťanů ve světě totiž stále zachovává starobylý juliánský kalendář, který je o 13 dní posunutý oproti našemu občanskému kalendáři. Pro běžné používání se totiž ve společnosti prosadil papežem zavedený kalendář, tzv. gregoriánský, - ten však považují pravoslavní za nedokonalý a nevhodný pro liturgické používání. Takže pravoslavné Vánoce připadají na den, kdy je na našem občanském kalendáři 7. leden.

Tento časový posun skýtá v dnešní společnosti mnohé výhody. V neposlední řadě je oddělení oslavy těchto svátků od celospolečenského shonu, zmatku a stresů. Oslavu vánočních svátků je možno rozdělit a část, která je spíše společenského charakteru, absolvovat spolu s nepravoslavným okolím, kdežto část duchovní modlitebně v klidu a tichu oslavit 7. ledna. V prvním lednovém týdnu se naši nepravoslavní spoluobčané teprve postupně vzpamatovávají z novoročního bujarého veselí, a v této poklidné době může pravoslavný křesťan meditativně duchovně hledět na rodícího se Krista Pána a oslavovat jeho narození ve svém srdci.
A tím se dostáváme ke způsobu oslavy svátků Narození Ježíše Krista v pravoslavné církvi. Na Východě je tato oslava znatelně hlouběji spojena s modlitbou. Vánoce jsou zde široce propojeny se svátečními bohoslužbami, kterých je tu více než na Západě a jsou podstatně delší. Pravoslavné liturgikon předepisuje pro chrámovou oslavu svátku řadu různorodých bohoslužeb, obsahujících veliké množství zvláštních svátečních hymnů, sestavených svatými uplynulých věků. Jestli v obecnosti platí pro církevní svátky v pravoslavných zemích, že kdo chce, může je prakticky celé prožít v chrámu, kde se stále děje něco nového a slouží se nejrůznější sváteční obřady, pak pro tak veliké svátky, jako jsou např. Vánoce, to platí dvojnásob.

Některé sváteční bohoslužby jsou však nejdůležitější a zúčastňuje se jich většina věřících. Připadá-li štědrý den (předvečer svátku) na všední den, pak se koná nejstarobylejší z běžně používaných bohoslužeb - liturgie sv. Basila Velikého (žil ve 4. století), která se slouží jen desetkrát do roka. Touto bohoslužbou, před kterou je předepsán celodenní nejpřísnější půst (nesmí se nic jíst ani pít), začíná svátek Narození Kristova. Tam, kde se koná tato bohoslužba podle starobylé tradice až večer, to znamená strávit Štědrý den v nejpřísnějším půstu. Vlastní den svátku začíná jitřní bohoslužbou, po níž následuje Božská liturgie sv. Jana Zlatoústého se svatým přijímáním. Po všechny sváteční dny se koná ráno liturgie s přijímáním, a večer pak kratší bohoslužba s obětováním kadidla. V pravoslavných monastýrech i na některých farnostech v pravoslavných zemích se koná ještě celá řada zvláštních svátečních obřadů (např. všenoční bdění, žehnání chleba, vína, oleje a pšenice, dále průvody atd.), jichž se přichází účastnit množství pravoslavných věřících.

V chrámu je uprostřed umístěna sváteční ikona, zobrazující Narození Kristovo, hojně ozdobená květinami. V pravoslavných zemích neznají betlem, ale u nás někteří pravoslavní do svých chrámů klasický český betlem umísťují. Podobně akceptovali čeští pravoslavní křesťané stromeček s dárky. Ozdobený vánoční stromeček s rozsvícenými svíčkami je pozoruhodně výstižný obraz biblického stromu života, od něhož byli duchovní prarodičové lidstva Adama a Eva vyhnáni a k němuž nám příchod Spasitele znovu otevírá přístup.

Stejně běžné je, že v českých pravoslavných chrámech zpívají i české koledy. V pravoslavných zemích lidé pějí mnoho zbožných vánočních písní. Na některých místech zlidověly i některé nejslavnostnější sváteční liturgické modlitební hymny, které se pak zpívají nejen v chrámu při bohoslužbách, nýbrž i v domácnostech a při společných setkáních apod. Stejně tak analogicky k českým lidovým tradicím existuje v pravoslavných zemích nepřeberné bohatství různých lidových obyčejů, zvyklostí a rodinných obřadů.

Sváteční hostina měla původně symbolický význam - mělo se okusit ze všech plodů země (stolování tedy mělo náboženský, rituální charakter). Na Ukrajině se dodržuje zvyk dvanácti (někde devíti) chodů pokrmů.

Koledování, které se zachovalo i u nás, je starobylým biblickým zvykem - původně bylo určeno pro chudé, aby v tyto sváteční dny nikdo netrpěl nouzí. Dnešním lidem koledníci připomínají, že se o své bohatství mají dělit s těmi, kdo trpí nedostatkem.

Po celé sváteční období Narození Kristova trvající deset dnů není žádný půst (ani ve středu a v pátek) a věřící se vzájemně zdraví svátečním pozdravem: "Kristus se rodí," na který se odpovídá: "Oslavujte ho!"

Dárky, které si místní pravoslavní dávají ve stejnou dobu jako okolní společnost, se však v pravoslavných zemích (např. v Rusku či v Řecku) rozdělují až v předvečer Nového roku. Tomuto dni se v Řecku říká "Den sv. Basila". V předvečer tohoto dne se opět zpívají koledy jako na svátek Narození Kristova.

Po vánocích tedy řecké děti netrpělivě očekávají Nový rok (Protohronia), protože tehdy jim sv. Basil bude dávat dárky. (Sv. Basil Veliký, agios Vasilios, arcibiskup Kesareje Kappadokijské, + 379; svátek má právě 1. ledna.) Dárky zde udílí sv. Basil, který je pro Řeky tím, kdo je santa Klaus (čili sv. Mikuláš) pro západní svět.

Řekové chápou Nový rok jako šťastnou událost, a proto mají obyčej zkoušet v tento den štěstí ve hře. Státní loterie zvyšuje výhry. Lidé hrají všemožné stolní hry na všech místech - po kavárnách, klubech i v domech po celé zemi. Doma se hrají hry už v předvečer Nového roku a čeká se při tom na přelom roku. Sázky je však zvykem držet nízko, protože se jedná o přátelskou zábavu a ten, kdo prohraje, není smutný.

Další řeckou zvláštností je novoroční koláč (Vasilopita) se zlatou mincí. Pečení Vasilopity je jedním z mála pravěkých obyčejů, které ještě přežily do současnosti. Kdysi byly připravovány sladkosti a koláče s mincí uvnitř při svátcích Kronia (od pohanského boha Kronos /Chronos/, který byl v Řecku uctíván) a při římských saturnáliích. Koláč s utajenou mincí se slavnostně krájel a rozdával přítomným. Ten, kdo dostal kousek koláče, v němž byla mince, měl být největším šťastlivcem ze všech přítomných. Pravoslavná tradice kombinuje tento zvyk s Novoročním koláčem. V novoroční noc se všichni shromáždí, aby společně čekali, až bude na samém začátku nového roku krájena Vasilopita. Když přijde čas, otec rodiny začíná se slavnostním obřadem krájení koláče. První kousek je pro Krista, druhý pro dům a ostatní kousky pro každého z přítomných. Ten, kdo dostane kousek s mincí, bude šťastlivcem roku!

Svátky vánoční se bezprostředně spojují s dalším velikým svátkem (v pravoslavných zemích s celonárodní účastí): Zjevení Páně, při němž se oslavuje křest Pána Ježíše v řece Jordán. Podle juliánského kalendáře je to 19. ledna. Svátku se krátce říká Zjevení (Epifanie) nebo "fota" (světla).

První oslava se děje v chrámu v předvečer svátku, kdy se zde světí voda. Pak kněz obchází domy věřících, chodí od domu k domu s křížem a svazkem vonných bylin. Projde každým bytem a vonnou ratolestí kropí dům svěcenou vodou, čímž žehná všechny prostory příbytku. Starým zvykem v Řecku je připravovat na předvečer svátku tzv. "kolivo" (vařená pšenice s kroupami či hrachem). Kolivo v tento den jedli nejen lidé, ale dávali jej jíst i svým zvířatům a věřili, že tím získají dobré zdraví a štěstí pro své domovy.

Největší oslava se však koná v samotný den svátku Zjevení. Utvoří se dlouhý průvod, který se ubírá tam, kde je poblíž v kraji nějaká voda: řeka, moře, jezero či vodní nádrž. V čele průvodu jsou neseny ikony cherubínů, následuje kněz oděný do nejkrásnějších svátečních bohoslužebných rouch, pak kráčejí důležité osobnosti a za nimi všichni ostatní lidé. Ve větších městech je procesí složitě připravováno, doprovázeno hudbou a vojenskou čestnou stráží. Na konci ceremonie kněz po modlitbách vhazuje kříž do řeky (či do moře) a tím žehná vodu. A pak - všichni, kdo si troufnou (většinou mladíci), skáčou do vody, která je obvykle ledová, a soutěží, kdo první na dně najde kříž a vrátí jej knězi. Tomu, kdo kříž vynese zpět nad hladinu, se dostane zdraví a štěstí na celý rok!

V Rusku tomuto svátku říkají Bogojavlenije a za účelem svěcení vody vyřežou otvor v ledu a hned po posvěcení vody do ní mnozí naskáčou, ač tam bývají v tuto dobu třeskuté mrazy. Zde posvěcenou vodu si pak věřící odnášejí domů. Po celý rok vydrží tato svěcená voda zázrakem čerstvá i bez jakékoliv konzervace.

Přes veškerou svátečnost a košatost pravoslavných oslav svátků Narození Kristova je nutno uvést, že zatímco na Západě jsou Vánoce hlavními křesťanskými svátky roku, tak v Pravoslaví jsou tyto svátky svým významem a slavnostností až druhé v pořadí; nejdůležitějším svátkem roku je pro pravoslavné křesťany totiž bezesporu Pascha - čili Velikonoce.

(Z článku určeného pro noviny)









Hlavní stránka Ambonu - standardní zobrazení všech příspěvků

Tematický přehled příspěvků Ambonu

Audionahrávky promluv z pravoslavného chrámu v Jihlavě.

Český pravoslavný web www.orthodoxia.cz