1415


Ambon

Pravoslavný weblog a listárna. Určeno pro osvětu a misii.

Vlastní příspěvky, jakékoliv dotazy a náměty může kdokoliv zaslat na adresu .

Tematický přehled příspěvků Ambonu #

Audionahrávky promluv z pravoslavného chrámu v Jihlavě



Ikona dne

Dnes je , ( juliánského církevního kalendáře)


Kalendář


Příspěvky na Ambonu:
(nejnovější jsou hned zde nahoře)

Zobrazit příspěvek č. 63 jednotlivě

Administrátor --- 7. 2. 2007
Z tisku

Cenzura vystřihla slovo Bůh z filmu. V kopiích amerického filmu "Královna" (The Queen) cenzura vystřihla na sedmi místech slovo "Bůh", a to např. i na místě, kde byla pronášena fráze: "Bože, chraň královnu."

Kopie s takto vystříhanou verzí filmu se objevily u leteckých společností Delta a novozélandských aerolinkách od distribuční společnosti Jaguar Distribution.

Film "Královna" nominovaný na Oskara vypráví o reakci královny Elizabety II. a premiéra Blaira na smrt princezny Daiany při automobilové havárii.

EAI



Zobrazit příspěvek č. 62 jednotlivě

jer. Jan z Jihlavy --- 6. 2. 2007
Charta Oecumenica

Vypadá to, že v podstatě hlavním motorem ekumenismu je dnes panika. Panický děs z kolapsu západního křesťanství, které trpí "komplexem nepotřebnosti a překonanosti" (jak to někdo trefně formuloval). Ilustrují to slova, která níže ocitujeme z jednoho z publikovaných článků o "Ekumenické chartě":

... Žijeme v sekulární a pluralitní Evropě, kde jsou počty křesťanů na velmi nízkém stupni a dále jich ubývá. I Římskokatolická církev je dnes ve srovnání s počtem „sekulárních ateistů“ v naší společnosti církví menšinovou, dále se zmenšuje a nepatří u nás k vládním strukturám. ... (Publikováno na serveru Christnet.cz - diskuse kolem Ekumenické charty)

Jinými slovy: ubývá nás, a tak se musíme tvářit, že jsme jednotni, aby se zdálo, že křesťanů není zas tak málo. Ekumenismus se tedy stává rezignací na vlastní duchovní sílu křesťanství, místo na Krista křesťané dnes spíše skládají své naděje na jakési politické mezicírkevní společenství, o němž doufají, že zachrání křesťanství pro budoucnost.

Možná, že lépe pochopíme hrůzu evangelíků či katolíků ze zániku křesťanství, když si uvědomíme, že žádná z těchto církví nemá za sebou historii plnou pronásledování, které Kristus učinil znamením označujícím pravé učedníky ("Mne pronásledovali, i vás pronásledovati budou" /Jan 15,20/ a nebo: "všichni, kdo chtějí zbožně žít v Kristu Ježíši, zakusí pronásledování" /2Tim 3,12/).

Pravoslavní znají pronásledování prvokřesťanské, pak pamatují na pronásledování ze strany heretiků (ariánů, monofyzitů a nakonec ikonoborců), v živé paměti mají půl tisícileté pronásledování ze strany muslimů a nakonec i nedávné pronásledování od bolševických komunistů.

Římští katolíci po tisíci letech více či méně realizované papežské světovlády dávno zapomněli na zkušenost prvokřesťanů v římských katakombách. A evangelíci existují několik staletí (některé z protestantských církví ani to ne), takže vlastně nemohou mít jakoukoliv delší vlastní historickou zkušenost.

To je asi důvod proč je tolika pravoslavným křesťanům úplně cizí pocit ohrožení existence křesťanství. Vždyť pravoslavní již dva tisíce let zakoušejí péči Krista o svou Církev, kterou ani brány pekelné nemohou přemoci...



Zobrazit příspěvek č. 61 jednotlivě

Administrátor --- 5. 2. 2007
Z tisku (islám)

Počet lidí, kteří v Německu přestoupili na islám, vzrostl v posledním roce čtyřnásobně.

Od července 2005 a do července 2006 se přibližně 4000 německých občanů sjednotilo s muslimskou obcí. To je čtyřikrát více než v předchozím ročním období.

Změnily se i příčiny přestupu na islám. Zatímco dříve to byly většinou ženy, které se vdaly za muslima, nyní Němci konvertují k islámu "dle svého vlastního přání" a ponejvíce z ideologických důvodů. Mnozí byli dříve křesťany ale začali pochybovat o pravdách své víry.

(Dle vyjádření berlínského imáma Mohameda Hercoga a Salima Abdula, představitele Centra muslimských archivů, Spiegel. Blagovest-info)

P.S.
Nemusíme vůbec pochybovat o tom, že tento trend přijde i k nám.



Zobrazit příspěvek č. 60 jednotlivě

jer. Antonij z Rumburku --- 2. 2. 2007
27.výročí zesnutí archim. Andreje (Kolomackého)

Pravoslavná církevní obec v Rumburku srdečně zve všechny duchovní a věřící na archijerejskou svatou liturgii u příležitosti 27.výročí zesnutí archim. Andreje (Kolomackého), která se s Boží pomocí bude konat v sobotu 17.února 2007 v 9.30 v chrámu sv. Jana Křtitele v Rumburku. Zaupokojnou bohoslužbu povede Jeho Blaženstvo + Kryštof, archiepiskop pražský a metropolita českých zemí a Slovenska.
Pokud nám svou účast oznámíte předem na tel. 603963371 nebo e-mail straznyvrchzavináčinterdata.cz, napomůžete tím zdárnému průběhu pouti.
Za rumburskou farnost jer.Antonij Drda



Zobrazit příspěvek č. 59 jednotlivě

Administrátor --- 2. 2. 2007
Z došlé pošty

Prosba o pomoc:

http://www.pomogitemalishke.narod.ru/suggests.html



Zobrazit příspěvek č. 58 jednotlivě

Administrátor --- 2. 2. 2007
Film o pravoslaví





Nový ruský film. České titulky k němu jsou na této stránkce


CD si filmem už koluje po církvi. Anebo si film můžete stáhnout z internetu...



Zobrazit příspěvek č. 57 jednotlivě

jer. Jan z Jihlavy --- 1. 2. 2007
Charta Oecumenica

Ekumenická charta je z hlediska pravoslavného křesťana, myslím, dosti smutným dokumentem. Jakoby se v ní zviditelňovalo, jak dalece se západní křesťanství vzdálilo od víry prvotních křesťanů.

Zvláště, když čteme hned první článek, v jehož pozadí zřetelně vidíme novodobé učení o "neviditelné církvi", nemůžeme necítit hluboký smutek. Původně typicky protestantský názor, kterým evangelíci odmítli tradiční pojetí církve (jejich motivem byla opozice vůči římsko-katolické církvi), dnes už pomalu prosakuje i do učení Vatikánu.

Křesťané prvních staletí zřetelně vyjadřovali svou víru v Církev, která je Tělem Kristovým, je viditelná, zřetelně ohraničená; a viditelná jednota je přece základním projevem této Církve. Jednota daná jednotou episkopátu, jednotou svatých Tajin (svátostí), a hlavně společně sdílenou, stejnou křesťanskou vírou.

"...krédem vyznáváme „jednu svatou, všeobecnou, apoštolskou církev“ a naše ekumenická úloha tedy spočívá v tom, abychom tuto jednotu, která je vždy Božím darem, učinili viditelnou..." (Citace z první článku Charty)

Podle této charty tedy musí až teprve novodobý ekumenismus jakýmsi způsobem vylepšit církev, dodělat ji. Zviditelnit "neviditelnou jednotu". Prostý selský rozum může namítnout: buď tady jednota je, a pak je vidět a projevuje se, nebo není vidět, neprojevuje se, a tudíž žádná není.

Mohli bychom uvádět citace církevní otců z prvních staletí po Kristu, citace, jež v sobě odrážejí původní prvokřesťanskou víru v Církev, jenže kdo to dnes na Západě chce slyšet?

Zviditelnit "neviditelnou jednotu" se nikdy nemůže podařit, protože ta stále vzývaná "neviditelná jednota" neexistuje. Jak by mohla existovat jednota ve víře, když každá církev učí (a potažmo věří) úplně jinak? Podle mých zkušeností neexistuje jediný článek víry, na kterém by se všechny církve skutečně shodovaly. Nenechme se mýlit proklamacemi, že se všechny církve shodnou např. na víře v Boží Trojici - stačí jen jít maličko pod povrch a začít diskutovat o tom, co si kdo pod Trojicí představuje, a hned zjistíme, že ve skutečnosti pod tímto povrchem žádná jednota víry není... (Vzpomínám si na evangelické absolventy bohosloví, kteří vysvětlovali svou víru v Trojici - a byla to dávná hereze modalismu.)

----------------

Již otec Serafím Rose před dvaceti pěti lety v Americe hovořil o "zesvětštěném křesťanství", které si v této době lidé vytvářejí, aby jim sloužilo. "Zesvětštěné křesťanství" tu není proto, aby zjevovalo lidem Pravdu a aby jim připomínalo, že "křesťané nejsou z tohoto světa". "Zesvětštěné křesťanství" lidi nevyvádí z tohoto světa, protože samo je produktem světských lidí.

To je to, co je na Chartě nejhorší, - ten duch "zesvětštěného křesťanství", který z ní vane a kterým je celá prodchnuta. V tom cítím něco zlověstného...

Západní křesťané, jak se mi zdá, už nechtějí nic slyšet o původním křesťanství. Chtějí si vytvořit nové křesťanství, své "křesťanství", které bude vyhovovat lidským sklonům, stavu lidského úpadku a civilizačním plánům. Je toto cesta ke Kristu?



Zobrazit příspěvek č. 56 jednotlivě

Administrátor --- 27. 1. 2007

Charles Darwin: "Nakonec jsem stal zcela nevěřícím."



Zobrazit příspěvek č. 55 jednotlivě

otec Jan Týmal --- 24. 1. 2007
Charta Oecumenica

Ekumenická charta.
Pochází ze Strassburgu, ale nedavno došlo i u nás k jejímu podpisu. Dostupná je na www. christnet.cz. Určitě by to stálo za hlubší rozbor, mne k tomu po přečtení napadlo jen pár věcí:
1.Starý problém – opět na prvním místě se hovoří o vzájemném uznání křtu a eucharistie, což je jako stavět dům od střechy. Ale dejme tomu - určitě by to bylo krásné, kdyby všichni křesťané na světě měli jednu Církev, jeden křest, jednu Eucharistii. V prvním tisíciletí to tak bylo. Čím se stalo, že to tak není, je věc theologického dialogu a ten by měl být jako bod č. 1. (Je to bod č. 6).
2.Společné hlásání Evangelia. Nedovedu si to představit bez předcházejícího společného konsenzu o tom, jak Evagelium chápat a vykládat. Tedy opět bod č. 6. Nevím, kam pořád spěchají.
3.Oceňuji, že se hovoří o nebezpečí konkurenčního boje mezi křesťany a o tom, že nikdo nesmí být nucen ke konverzi morálním nátlakem nebo materiálními podněty. Stejně je třeba ocenit i zmínku o častém zneužívání víry pro politické účely.
4.Horší je to s rozpoznáváním duchovních darů rozličných křesťanských tradic a s necháváním se jimi obdarovávat. Chápu, že některá křesťanská společenství se cítí duchovně vyprahlá a ráda by importovala něco duchonosnějšího od někud, kde něco duchovního cítí. Sám jsem to jako ještě nepravoslavný zažil a nadšeně dělal. Také chápu, že se chtějí někteří trochu blýsknout před jinými, že také mají svoje něco, co by ten druhý při troše slušnosti mohl ocenit a respektovat. Ale nezapopmněli jsme trochu na otázku pravdivosti? Já vím že se teď asi rouhám vůču Ekuméně, ale kde mám jistotu, že všechno, co považujeme za rozličná duchovní obdarování v různých společenstvích je skutečně automaticky od Boha? Jistě, že se mne Ekumenik může zeptat na totéž v mé Církvi. Ale to já beru. Pokud si není jist, asi by měl být opatrný. A to přirozeně platí i naopak. Je tu ještě další problém. Mnozí dnes vidí ekumenu jako duchovní supermarket, kde si v různých odděleních vloží do košíku své duše to, co se jim zrovna líbí. (Někdy to pak vyměňují za jiné zboží a tak dále a tak dále). Ale Církev přece není market s duchovními pocity. Církev je terapeutické společenství zachraňující od zavržení a budující Boží obraz v člověku. Za pomocí Božských energií. To budiž kritériem. Ale na druhou stranu – právě to, že jsem poznal mhohá křesťanská (i nekřesťanská) společenství, jejich tradice a duchovní dary, mne nakonec přivedlo k Pravoslaví. Pokud by to tak fungovalo u všech – pravím nepokrytě (byť asi málo ekumenicky, omlouvám se), chutě do toho.
5.„Zavazujeme se, že budeme překonávat vlastní soběstačnost „– nevím, jak to chápat. Ke spáse mi nestačí být pravoslavným? Musím být i trochu katolíkem, luteránem a husitou?
6.Oceňuji, že je třeba řešit konflikty mezi církvemi, „odbourávat nedorozumění a předsudky mezi většinovými a menšinovými církvemi v našich zemích“. To se mi samozřejmě líbí, coby příslušníkovi církevní menšiny.
7.Společná modlitba. Je možná bez společné víry? Můžu se modlit s horlivým evangelíkem k Přesvaté Bohorodici, když pro něj je to znevažování Boha (ne-li přímo rouhání)? A naopak, proč bych neměl ctít Boží Matku jen proto, že někdo o tom uvažuje jinak?
8.V bodě o spoluvytváření Evropy se hovoří o humanismu, lidských právech apod. Z praktického hlediska je to dobře. Ale z teoretického – pozor na to. Není to křesťanská terminologie, nýbrž humanistická. Humanismus vyznává krédo sofisty (tedy manipulátora) Protagora (protivníka Sokratova), že člověk je mírou všech věcí. Nikoli Bůh. Pouze člověk.
Pak se ovšem také zodpovídá pouze sám sobě. A kdo vlastně určuje tuto míru? Který člověk? Asi ten, kdo na to má dost peněz, zbraní a vlivu, aby byl mírou všech věcí... Myslím, že je velmi nedobře, pokud křesťané používají humanistickou terminologii. Spolu s ní nenápadně příjímají i její obsah. To není nic o věčné spáse ani o člověku coby obrazu Boha. Možná tak o člověku na místě Boha. Ale to je trochu z opačného konce.
9.Podobné je to se slovy demokratizace nebo s rovnoprávností mužů a žen v církvi. Přistoupíme na svěcení žen? Na operace mužů aby mohli rodit? Přistoupíme na popření bio-psycho-socio-spirituální odlišnosti mužů a žen (aby se mohli vzájemně doplňovat a tak vytvářet lidství) a na model jejich naprosté stejnosti? K čemu se pak budou potřebovat?
10.Prohloubení společenství s židovstvím. Naprosto souhlasím se závazkem postavit se všem projemům antisemitismu a antijudaismu. Z theologického hlediska je ovšem otázka prohloubení společenství velký problém. Pokud se pokudím vžít do postoje upřímě a horlivě věřícího žida, mohl bych říci křesťanovi pouze jediné: „Odvrhni falešného Mesiáše a pojď, chceš-li, s námi čekat na příchod toho pravého.“ Ve vztahu křesťanství a židovství je otázka Mesiáše kamenem úhelným a kemenem úrazu. Buď a nebo. Nějaké přibližování, prohlubování, to jsou manévry v prázdném prostoru.
11.Podobné je to s islámem. Zase jsme u bodu č. 6. Napřed dialog. Bez toho se nehneme. Už první řádek Charty Oecumenicy (trojiční formule) je přece (bohužel) pro upřímného žida i muslima urážkou.
Tento text jsem psal trochu narychlo a proto jsem si asi někde nebral servítky. Pokud jsem se někoho dotkl, omlouvám se mu. Je však určitě potřebné otázkou ekumenismu se v dnešní době více společně zaobírat a dobře ji theologicky zpracovat. Osobně si myslím, že vrcholem ekumenických snah může být, když se jako lidé různých vyznání a náboženství dokážeme mít rádi. Prostě jako lidé. Když na sebe nebudeme nevrlí, nebudem si dělat naschvály, osobně ani v politice, či kdekoli jinde, dokážeme spolu mluvit bez postranních úmyslů a emocí. A třeba i respektovat navzájem olišné přesvědčení. Každý člověk má svobodu od Boha rozhodnout se pro svou cestu. O tom to přece je. Pokud dosáhneme této ekumeny, pak už jsme dosáhli hodně. Někomu to může připadat jako skeptický minimalismus, ale realita je taková, že pokud se to podaří všude, bude to zázrak.
kněz Jan Týmal.



Zobrazit příspěvek č. 54 jednotlivě

Administrátor --- 23. 1. 2007
Z došlé pošty

Odpověď Rady pro rozhlasové a televizní vysílání na zaslanou stížnost (pozn. Admin.).

č. j. nej/...
Vyřizuje: oddělení televize/314/2007/P

Věc: odpověď na dopis

Vážený pane,

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání projednala na svém 1. zasedání ve dnech 9. – 10. ledna 2007 Váš dopis, v němž poukazujete na pořad televize Nova Mejdan roku z Václaváku, v němž bylo nevkusně využito prostranství kolem sochy sv. Václava.
Lze konstatovat, že způsob, jakým tato televize spojila bulvární zábavu s prostorem, který je tradičně symbolickým místem českých dějin, je možno skutečně označit za nevhodný, a v tomto směru plně chápu vaše rozhořčení nad podobně zarážejícím nedostatkem vkusu.
Bohužel, nahlédnuto čistě z hlediska zákona č. 231/2001 Sb., na jehož základě Rada vyhodnocuje vysílání jednotlivých provozovatelů, nebyl pořad takového charakteru, aby bylo možno prokázat porušení některého z ustanovení tohoto zákona v případném správním řízení.
Děkuji Vám za Váš zájem a za Váš podnět. Závěrem Vás chci ujistit, že Rada průběžně monitoruje vysílání všech provozovatelů a vyhodnocuje, zda jsou v souladu se zněním zákona č. 231/2001 Sb., a pokud dojde k závěru, že došlo k porušení zákona o rozhlasovém a televizním vysílání, uplatní vůči provozovateli příslušné postupy v souladu se svými pravomocemi.

S pozdravem

V Praze dne 17. ledna 2007
Ing. Petr Bartoš, v. r.
vedoucí Úřadu
Rady pro rozhlasové a televizní vysílání



Zobrazit příspěvek č. 53 jednotlivě

otec Jan Týmal --- 22. 1. 2007
vítr

Sláva Ježíši Kristu! Jak jste, přátelé, přežili vítr? Nebude někdo potřebovat pomoc? Neměli bychom pro někoho dát dohromady nějaké peníze?



Zobrazit příspěvek č. 52 jednotlivě

Administrátor --- 19. 1. 2007
Z tisku

Velká Británie - téměř polovina nově vysvěcených anglikánských kněží jsou ženy

Kněžky si však stěžují, že jsou často považovány za "druhořadé kněze" a jsou ustanovovány většinou na menší farnosti. První kněžky se objevily v této církvi v r. 1994. Dnes je jich už 2000.

The Guardian



Zobrazit příspěvek č. 51 jednotlivě

jer. Antonij z Rumburku --- 17. 1. 2007
Dokument o Volyňských Češích

Dnes od 20.25 hod. na ČT 1 dokument "Cesta srdce" o Volyňských Češích, kteří zůstali na Volyni.



Zobrazit příspěvek č. 50 jednotlivě

Administrátor --- 15. 1. 2007
Z ruského tisku

Athonští mniši odsuzují setkání Benedikta XVI. s pravoslavnými hierarchy

Obyvatelé Svaté Hory Athos, pravoslavné republiky na severu Řecka, vyjádřili politování nad nedávným setkáním římského papeže Benedikta s pravoslavnými hierarchy. Koncem listopadu minulého roku papež navštívil Istanbul, kde se setkal s patriarchou konstantinopolským Bartolomějem, a v prosinci přijal hlavu Řecké pravoslavné církve, arcibiskupa Christodula.

"Takovéto počiny nejsou slučitelné s principy pravoslavného učení o Církvi," praví se v prohlášení athonských mnichů, které cituje agentura RIA Novosti s odvoláním na zprávy publikované v řeckých médiích.

Mniši jsou zvláště nespokojeni s tím, že papeže v Istanbulu uvítali jako zákonného římského biskupa a že Benedikt XVI. byl přítomen na pravoslavné liturgii nikoliv jako pouhý pozorovatel, nýbrž v posvátných (bohoslužebných) rouchách, a tímto způsobem přijímal bezprostřední účast na chrámové bohoslužbě. Dále papež spolu s pravoslavným klérem nahlas při liturgii recitoval modlitbu "Otče náš" a vyměnil si konstantinopolským patriarchou tzv. "políbení pokoje", což je tradiční obřad, vykonávaný kněžími při konání Tajiny eucharistie (přijímání).

"Toto vše má ještě větší význam než obyčejná společná modlitba, kterou - mimochodem - posvátná pravidla také zakazují. A to vše se děje i přes to, že papismus v ničem neodstoupil od svých heretických učení a politiky," prohlašují athonští mniši.

Athonské bratrstvo obrátilo svou kritiku i proti arcibiskupu Christodulovi. "Bránit křesťanské kořeny Evropy společně s papežem se může zdát bezbolestnou a pozitivní praxí, jelikož je zacílena na vytváření pokojných a humanistických svazků. Jenže současně s tím vzniká celá řada rozumných pochybností," praví se v prohlášení.

Athonští mniši tvrdí, že demonstrace "zdánlivé jednoty" pravoslavných s katolíky rozmazává obraz pravoslavné církve jako jediné pravé a vytváří předpoklady pro další rozkoly a rozdělení mezi věřícími.

Nehledě na tak ostrou kritiku svých vrchních hierarchů, mniši zdůrazňují svoji loajálnost konstantinopolskému patriarchovi, jemuž Athos přímo podléhá, i představiteli Řecké církve.

Tisíciletý rozkol pravoslavného a katolického křesťanství měl na začátku svůj původ v řadě rozporů ve věrouce (dogmatice), které se v průběhu času prohloubily množstvím kulturních a historických rozdílností. Pravoslavní a katolíci se navzájem považovali za heretiky a rozkolníky (schismatiky).

Kroky ke sblížení obou církví začaly být podnikány v uplynulých desetiletích. Několikrát byly součástí setkání i společné modlitby patriarchů konstantinopolských s římskými papeži. ... Na "mezikřesťanských konferencích" se posuzují cesty ke sblížení onou církví v otázkách věrouky.

Podobné kroky se setkávají s vážnou opozicí od konservativních věřících, zvláště od athonských mnichů, kteří jsou mezi pravoslavnými považováni za jednu ze základních autorit v duchovních otázkách. Jeden z dvaceti athonských monastýrů, Esfygmen, se vzbouřil proti konstantinopolskému patriarchovi a již několik desetiletí je ve stavu obléhání. Ostatní svatohorské monastýry jsou k patriarchovi loajální, ale periodicky mu vyjadřují svůj nesouhlas.

(Poznámka překladatele: výše zmiňované "prohlášení athonských mnichů" nepochází z monastýru Esfygmen, ale je vyjádřením zástupců všech monastýrů Svaté Hory Athos; pozn. překladatele)

RIA Novosti



Zobrazit příspěvek č. 49 jednotlivě

Administrátor --- 11. 1. 2007
Z tisku

Patriarcha Alexij II. vyzval duchovenstvo, aby více používalo internet k misionářské práci.

Na eparchiálním shromáždění v Moskvě 5.12. přísně pokáral duchovní, kteří celé roky neobnovují farní internetové stránky.
Zájem Ruské pravoslavné církve o využití sdělovacích prostředků znatelně roste. Patriarcha doufá, že přechod ruské televize na digitální vysílání pomůže církvi v jejím misijním úkolu.

Již v roce 2005 uváděl patriarcha, že nevítá ideu odmítání používání internetu či televizního vysílání. Naopak nazval celosvětovou síť za "prostředek křesťanského zvěstování".

Výtky patriarchy však neznamenají, že by se moskevské duchovenstvo vyhýbalo používání internetu. Weblog pravoslavného kněze zde už dávno není nic exotického. (Na ruském internetu existuje množství diskusních fór, kde se vedou velice otevřené debaty o čemkoliv, co se týká církve a křesťanství; snad tato "inspirace z východu" časem dorazí i k nám, pozn. překladatele.)

Diakon Andrej Kurajev (známý svými velice liberálními postoji; nedávno ve Varšavě vyznamenaný polskou katolickou církví řádem sv. Alberta za "misionářskou činnost na území SNS") dokonce považuje za možné zpovídat se prostřednictvím internetu.

Současně však patriarcha upozornil na nepřípustnost přítomnosti televizoru a osobních počítačů v mnišských příbytcích. Hranice mezi užitečností a pohoršením je velice tenká.

Na novináře se patriarcha obrátil s morálním apelem: "Duchovní klima v naší zemi v mnohém závisí na tom, jestli se budou sdělovací prostředky opírat o morálku" a podtrhl, že morálka novinářů má vliv na morálku společnosti.
"Vražda nenarozeného dítěte je dnes nazývána »přerušením těhotenství«, smilnému spolužití se říká »občanské manželství«, zištnost se prohlašuje za »materiální zainteresovanost«," těmito ostrými výtkami usvědčoval Alexij II. morální relativizmus ruské společnosti.

NG-religii



Zobrazit příspěvek č. 48 jednotlivě

Administrátor --- 10. 1. 2007
Z tisku

Američtí vědci zaplatí 50.000 dolarů tomu, kdo odvrátí konec světa

Vědci USA chtějí zaplatit 50 tisíc dolarů tomu, kdo vytvoří systém, který by byl schopen ochránit zemi před asteroidem Apophis, který se má přiblížit na nebezpečnou vzdálenost k naší planetě v letech 2029 a 2036.

Konkurs na nejlepší protiasteroidní systém byl zorganizován "Planetárním společenstvím" (The Planetary Society) USA spolu s Evropskou kosmickou agenturou a NASA.

Asteroid se přiblíží na nebezpečnou vzdálenost k Zemi nejprve v roce 2029; podruhé se přiblíží k naší planetě pod vlivem zemské přitažlivosti v r. 2036. Zvláště toto druhé přiblížení k Zemi vzbuzuje obavy vědců.

Pozoruhodné je, že řada výzkumníků poukázala na Nostradamovy předpovědi, podle nichž má konec světa nastat právě v době přiblížení asteroidu.

"Lenta.ru" "The Register"



Zobrazit příspěvek č. 47 jednotlivě

jer. Antonij z Rumburku --- 8. 1. 2007
Rusko: zabit další kněz

Neuplynul ještě téměř ani měsíc od zvěrské vraždy o.Nikolaje, jeho mátušky a tří dětí ve vsi Prjamuchino, o níž je zde psáno v příspěvku č.33, a z Ruska přišla další šokující zpráva o vraždě kněze. V Jekatěrinburské eparchii byl v předvečer Narození Kristova ubit přímo v chrámu o.Oleg Stupičkin.
O.Oleg sloužil na tzv. sočelnik, tedy v předvečer svátku Narození, všenoční bdění. Po skončení služby ohlásil sváteční liturgii na půlnoc a věřící se rozešli do svých domovů. Dva lidé jej po službě požádali o rozmluvu. Když farníci odešli, ubili o.Olega těžkými předměty. Poté odcizili 21 ikon a utekli. Věřící, kteří přišli do chrámu na sváteční liturgii, našli již jen bezvládné tělo o.Olega. S pomocí věřících byli podezřelí z vraždy zadrženi ještě té noci. Po o.Olegovi zůstala mátuška a čtyři děti.
Upokoj, Hospodine, duši zesnulého služebníka svého!



Zobrazit příspěvek č. 46 jednotlivě

Administrátor --- 4. 1. 2007
Z pošty

Další ohlas na silvestrovskou slavnost na Václavském náměstí.

Zasláno TV Nova a radě pro televizní a rozhlasové vysílání.

-------------------------------------

Dobrý den,

zarmoutilo mne Vaše pojetí "silvestrovské slavnosti", při kterém byly zneužity sochy sv. Václava a ostatních národních světců.

K místu, které je požehnáno umístěním soch reprezentujícími nejen náboženskou ale i naši národní tradici, je zvykem chovat vždy s úctou, pietou. Až doposavad cítili úctu k těmto našim národním světcům nejen lidé náboženští, ale i většina našich nevěřících spoluobčanů. Zřetelně to bylo vidět v listopadu 1989, kdy věřící i nevěřící vnímali sochu sv. Václava jako duchovní oltář našeho národa, a proto i jako duchovní centrum sametové revoluce.

Považuji za nesmírně smutné, když na tomto místě, jenž by se dalo nazvat posvátným, je uspořádán "mejdan", do jehož dlouho připravovaného programu organizátoři zařadili oplzlé vtipy a hospodskou zábavu s pijatikou. A ještě horší je, že je tento "mejdan" vysílán po celé republice televizní stanicí.

Něco takového zanechalo zřejmě trvalé stopy ve vědomí národa.

Při pádu komunismu jsme se domnívali, že skončila éra náboženské represe, doba výsměchu tomu, co je věřícím svaté, doba, kdy byli naši občané deformovaným výkladem českých dějin odřezáváni od své národní tradice a dějinné identity. Jenže dnes TV Nova nejenže zručně navázala na výsledky půlstoleté komunistické devastace národa, ale dokonce provádí to, k čemu se komunistická strana nikdy neodhodlala, - veřejné urážení citů věřících a políčkování národnostního cítění (které je symbolicky reprezentované mj. i sochami na Václavském náměstí).

Domnívám se, že i bulvární média by měla zachovávat jisté hranice a jejich překračování by mělo být odsuzováno. Nejen kvůli tomu, že se takovýmto "mejdanem" TV Nova vysmívá těm, kteří svaté osoby zpodobené Myslbekovými sochami nábožensky uctívají, ale uráží tím všechny, jimž je toto místo posvátné - třeba nenábožensky ale prostě lidsky, společensky, občansky.

Kdo se pak může divit nárůstu kriminality, zhoršování mezilidských vztahů a hrůzu budícímu chování té části mládeže, které "nic už není svaté", když celoplošná televize zorganizuje veřejné hulvátské zhanobení národního posvátného místa? Tím tato televize ve skutečnosti nevysílá zábavu, ale spíše vysílá signál, že vše už je dovoleno, že byla prolomena další hranice lidského jednání.

Dovoluji si požádat Vaši televizní stanici, aby se ústy svého ředitele za akci "mejdan na Václaváku" českému národu omluvila.



Zobrazit příspěvek č. 45 jednotlivě

Administrátor --- 3. 1. 2007
Z došlé pošty

Vážení,

v příloze Vám zasílám protest a výzvu, kterou napsal kolega režisér všem lidem, kteří si váží národní tradice, svých vlastních kořenů a víry našich předků. Byl naprosto šokován způsobem, jakým TV Nova zacházela se sochami světců, které animovala v tanečním rytmu. Možná se mnozí z Vás na televizi nedívají, nebo jste se nedívali právě 31.12.

Dívala jsem se několik minut - a znechuceně odešla: Mejdan na Václaváku v podnoží soch českých patronů a světců, k nimž Češi s úctou vzhlíželi po celá staletí, začínal oplzlým vtipem herce Vydry. Jeho obsah byl asi tento: Mladý kněz zpovídá dušičku, která se přiznává k orálnímu sexu. Kněz neví, co jí má uložit - a tak běží do oltáře a ptá se kostelníka, co dával předchozí farář za orální sex? Odpověď zněla: Tatranku. Salva smíchu z přeplněného Václaváku slyšet nebyla. Buď tam byli samí cizinci, nebo si již i Češi uvědomili, že ani tak není čemu se smát.

Před vánocemi jsem se vrátila z delšího pobytu v Libyi. Jeden muslim mi při rozhovoru na náboženské téma řekl: stejně bude celá Evropa muslimská. Ptala jsem se proč si to myslí? - Protože křesťané jsou sice omýváni evangelijní zvěstí, ale uvnitř mrtví, - odpověděl, - kdokoliv si kdekoliv uráží svaté i Ježíše i Pannu Marii a takzvaným evropským křesťanům je to jedno... Vám to vůbec nevadí. Nikdo se neozve. - Měl pravdu?

To záleží i na Vás. Přečtěte si pozorně výzvu v příloze. Stojí to za to. Stojí za to nemlčet a veřejně se vyjádřit. Stojí za to, začíst vést diskusi o tom, které symboly národa a státnosti nelze urážet a zesměšňovat, co je vkusné, a co nevkusné, a co by nemělo být v žádném případě přípustné.

-----------------------

Výzvu, která byla přiložena k e-mailu jsem umístil na web:

www.orthodox.or.cz/protest-proti-zesmesneni-soch-narodnich-svetcu.htm



Zobrazit příspěvek č. 44 jednotlivě

Administrátor --- 2. 1. 2007
Z tisku

Pravoslavní, kteří žijí v Berlíně, budou mít 7. leden jako den pracovního klidu

V Berlíně se konala schůzka poslance městské rady p. Raeda Zalecha s klerikem berlínské eparchie Ruské pravoslavné církve igumenem Danielem, při níž probírali stav eparchie v Německu a také slavení pravoslavného svátku Narození Kristova.

R. Zalech (který se, mimochodem, hlásí k islámu) slíbil, že otázka pravoslavného svátku Narození Kristova bude přednesena na zasedání vlády země Berlín. To by pak znamenalo, že v zákonech země bude stanoveno, že všichni pravoslavní křesťané žijící v Berlíně si na pravoslavné vánoční svátky mohou v zaměstnání vzít den volna a školáci nebudou muset do školy, aby se mohli zúčastnit bohoslužeb. Takovéto pravidlo už v tichosti existuje i dnes, mělo by však být kodifikováno i zákonem. Toto ujednání bude zatím platit jen pro Berlín, plánuje se však uzavřít podobné dohody se všemi zeměmi německé federace.

Credo.ru



Zobrazit příspěvek č. 43 jednotlivě

jer. Antonij z Rumburku --- 29. 12. 2006
Nabídka vína

Firma Tsantalis, kterou najdete na www.tsantalis.net a na níž se můžete obrátit přes tsantaliszavináčquick.cz (pan Polanský), je výhradním dovozcem barikovaného Mavrodaphne pro ČR a SR. Mavrodaphne ja standartně užívaným vínem v řeckém liturgickém prostředí a toto je jeho mimořádně kvalitní verse. Pokud se na p.Polanského obrátíte s odkazem na mne nebo prostě tento zdroj, můžete uplatnit 10% slevu. V takovém případě (výhodné je brát 2l balení) je cena za 1 l 160 Kč (131,50 bez DPH). Cena je přirozeně vyšší než u moldavských kagorů, ale jakost je, myslím, zřejmá. Vhodné je objednat 6 balení (= karton), v takovém případě není problém zásilka poštou nebo doručovací službou.



Zobrazit příspěvek č. 42 jednotlivě

Administrátor --- 26. 12. 2006
Z tisku

Osobní cihlu zpěvačky Ally Pugačevové (vlastní rukou podepsanou) zazdili do zdi budovaného chrámu, který jako jediný v Rusku bude zasvěcen "Betlémským nemluvňátkům".

V kuzbaském městě Jurga je stavěn chrám, ve kterém se budou modlit za nenarozené děti, aby byl vykoupen hřích spáchaných potratů. Budovatelé jej nazývají "chrámem památky obětí potratů" nebo "dětským chrámem". Již téměř čtyři roky jej stavějí pouze ženy.

"Za svůj život jsem už viděl tolik kajících se matek, které prosily Boha za jediné - aby jim odpustil spáchaný potrat, že jsem pochopil: potřebujeme nutně chrám, kde se budou modlit za spásu těchto žen a za zabité děti," uvedl představený chrámu otec Konstantin.

credo.ru

-----------------------

Srážka přívrženců a odpůrců patriarchy Bartoloměje na Svaté Hoře Athos skončila 20. prosince hospitalizací sedmi mnichů.

Mniši z monastýru Esfygmen, který v r. 1965 přerušil společenství s konstantinopolským patriarchou, neuznávají patriarchu Bartoloměje kvůli jeho ekumenické politice. Patriarcha se doposavad marně pokouší odstranit toto mnišské bratrstvo z Athosu a již je ustanoveno pro tento monastýr nové bratrstvo, jehož příslušníci se právě pokoušeli nasilím uchvátit monastýrské zastupitelství v Kareje (správní ústředí Athosu). Čtyři příslušníci "starého bratrstva" a tři členové "bratrstva nového" byli zraněni. Lékař z nemocnice potvrdil mnohočetná zranění; nejvážněji utrpěl mnich Amvrosios ze "starého bratrstva", který má zlomeninu lebky a rány po celém těle.

Příšlušníky "nového bratrstva" nazývá patriarcha Bartoloměj "svými duchovními dětmi", uvádí se na webu monastýru Esfygmen.

Interfax religia



Zobrazit příspěvek č. 41 jednotlivě

Administrátor --- 22. 12. 2006
Z tisku - obvyklý zázrak nenastal

V Neapoli se nestal obvyklý "zázrak sv. Januária"

V den výročí zázračného vysvobození od výbuchu Vesuvu, 16. prosince, se nestal zázrak. Neapolci jsou znepokojeni.

Tisíce katolíků, kteří se shromáždili v kostele Santa Chiara, očekávali že uschlá krev světce, kterou tu přechovávají ve zvláštní křišťálové ampuli, vzkypí a stane se tekutou. Jenže, ačkoliv se tak obyčejně děje, nyní se nestalo. Krev zůstala suchá.

To se považuje za špatné znamení. Obyvatelé města jsou přesvědčeni, že nestane-li se tak v nejbližších dnech, postihne město nějaké neštěstí.

Naposled se stal zázrak s krví sv. Januária, ochránce města, 7. května. Tento den po dvou hodinách modliteb krev vzkypěla a ztekutila se. Viděly to tři tisíce farníků. Krev světce se stane tekutou jen třikrát do roka, a někdy je potřeba několik dní modliteb.

Mimochodem v květnu 1976 se zázrak také nestal. Ampule byla vystavena v chrámu celý týden, avšak bezvýsledně.

Vědci zatím nemohou objasnit podstatu tohoto fenoménu.

V minulosti, když se zázrak neuskutečnil, postihlo obyvatele města brzy nějaké neštěstí.

RIA Novosti, Credo.ru, archiv



Zobrazit příspěvek č. 40 jednotlivě

Administrátor --- 21. 12. 2006
Prosba o modlitby

Diakona Pravoslavné církve v Americe zabil padající strom

Diakon chrámu Svatého Vzkříšení (Pravoslavná církev v Americe) ve městě Takoma (stát Washington) Joseph Keris zemřel ráno 24. listopadu, když na jeho automobil nečekaně spadl ohromný (více než 30 m vysoký) strom. V tu chvíli zrovna jel kolem se svým synem Abrahamem a dvěma mladými lidmi, kteří u něho pracovali.
Při nehodě zemřel otec diakon a jeden z jeho pomocníků (Alex). Po zesnulém duchovním zůstala manželka, čtyři děti a jeden vnuk. Diákon Joseph sloužil v chrámu Vzkříšení deset let.
V den nehody byla sloužena v jeho chrámu panychida. Pohřeb se konal 30. listopadu.

http://www.orthodoxtacoma.com/Dn%20Joe.htm



Zobrazit příspěvek č. 39 jednotlivě

Administrátor --- 20. 12. 2006
Ruská pravoslavná církev v Holandsku

Holandský římsko-katolický klášter koupila za 1,5 milionu Euro Ruská pravoslavná církev

Katolický klášter řádu menších bratří kapucínů v Amsterodamu se stal pravoslavným. Nyní byl slavnostně otevřen a posvěcen pro pravoslavné věřící.
Začátkem 21. století katolický řád natolik zchudl, že už klášter nemohl dále udržovat. Pravoslavná farnost sv. Mikuláše (Nikolaje) v Amsterodamu se naopak natolik rozrostla, že začala hledat nové budovy. V bývalém klášteře už je nyní otevřen knižní obchod, nedělní škola a knihovna.

"S rozpadem Sovětského svazu přijelo na západ velice mnoho pravoslavných občanů bývalého SSSR," říká biskup bruselský a berlínský Simon. "A pravoslavní lidé kamkoliv přijedou chtějí mít svůj chrám, kde jsou bohoslužby v jejich jazyce, kde je možno se zpovídat, přijímat svaté Tajiny a pohovořit rusky."

Cena kláštera není moc vysoká s ohledem na to, že se jedná o centrum města. Peníze se vybraly mezi věřícími. Je zde veliký chrám a mnoho bývalých mnišských cel.

Farníci jsou většinou Rusové a pak i Holanďané, a proto se bohoslužby konají ve dvou jazycích. Modlit se sem přicházejí i Srbové, Ukrajinci, Řekové, Rumuni a dal.

NTV; Credo.ru



Zobrazit příspěvek č. 38 jednotlivě

Administrátor --- 18. 12. 2006
Z knihy: Přínos pravoslavného Američana

Jednou se v USA o. Serafím Rose (tenkrát ještě Jevgenij) otázal sv. biskupa Joanna Šangajského a Sanfranciského na otázku, která ho už dlouho trápila: "Evangelium je hlásáno už skoro všem národům. Znamená to, že přichází konec světa, jak se o tom praví v Písmu svatém?"

"Nikoliv," odpověděl svatý vladyka Joann, "Evangelium Kristovo musí být hlásáno ve všech jazycích v pravoslavném výkladu. Až poté přijde konec světa."

(Sv. Joann Šangajský a Sanfranciský - jeden z nejuctívanějších pravoslavných světců 20. století; učinil mnoho zázraků za života i po smrti.)



Zobrazit příspěvek č. 37 jednotlivě

jer. Antonij z Rumburku --- 17. 12. 2006
prosfora

Vskutku jedinečné stránky na www.prosphora.org pro všechny, kteří mají hlubší zájem o cokoli týkající se (pečení) prosfor. Mimořádné dílo, které má smysl shlédnout.



Zobrazit příspěvek č. 36 jednotlivě

Administrátor --- 14. 12. 2006
Muslimové v Somálsku proti křesťanům

V Etiopii bylo zabito šest pravoslavných křesťanů (z toho dva byli kněží). Křesťany přepadla skupina muslimů. Dalších 15 lidí bylo těžce zraněno. Stalo se v městečku Bešaša.
Incident se stal už říjnu, ale skupina "International Christian Concern" o něm informovala až 3. prosince s oznámením, že skupina asi 300 fanaticky naladěných muslimů zaútočila na pravoslavné křesťany vycházející z chrámu. Podle ICC jsou muslimové v tomto regionu stále radikálnější a stále častěji útočí na křesťany. Somálský "Svaz islámských tribunálů" nedávno vyzval ke svaté válce proti etiopským křesťanům. Podobně se radikalizují muslimové vůči křesťanům v Keni a Tanzánii.

Credo.ru



Zobrazit příspěvek č. 35 jednotlivě

jer. Jan z Jihlavy --- 13. 12. 2006
Pravoslavný biskup vězněm svědomí v Makedonii

Představitel Pravoslavné církve v Americe volá po osvobození uvězněného arcibiskupa Jovana

Je to už 120 dní, co byl ve státním vězení "Idrizovo" ve Skopje znovuuvězněn arcibiskup ochridský a metropolita Skopje Jovan (Jan) Republiky (FYR) Macedonia. Teror, který provádí vláda Republiky (FYR) Makedonie za spoluúčasti státem podporované a samozvané "Makedonské orthodoxní církve" na svých vlastních občanech, nejenže nepolevuje, ale naopak sílí. Arcibiskup Jovan je jediný křesťanský klerik v Evropě, který je uvězněn jako vězeň svědomí pod záminkou falešných obvinění z finanční zpronevěry. Křiklavé násilí prováděné proti základním náboženským právům v Republice (FYR) Macedonia je smutným projevem absence základních demokratických standardů v této zemi.

V dopise z 1. prosince 2006 adresovaném Nikolovi Gruevskému, premiérovi Republiky makedonské, od Jeho Blaženstva metropolity Hermana, hlavy Pravoslavné církve v Americe, vyjadřuje hluboké znepokojení nad osudem Jeho Eminence arcibiskupa Hermana Ochridského, který byl nedávno podruhé uvězněn.

V r. 1960 Pravoslavná církev v Makedonské republice jednostranně vyhlásila svou autokefalitu, čímž přerušila společenství se Srbským patriarchátem a ostatními sesterskými pravoslavnými církvemi ve světě. Schismatická Makedonská církev doposavad udržuje nepřátelský spor se Srbskou pravoslavnou církví.

Arcibiskup Jovan, který se před několika lety se vrátil k Srbskému patriarchátu a zrušil vazby na schismatickou Makedonskou církev, se stal cílem stran, naladěných proti Srbské církvi, i civilní správy. Poprvé byl uvězněn v červenci r. 2005 a strávil 18 měsíců ve vězení ve Skopije pro údajné "vyvolávání národnostní, rasové a náboženské nenávisti, pro rozkol (schisma) a netoleranci".

Svobodu pro arcibiskupa Jovana Ochridského

Petici žádající jeho propuštění již v USA podepsalo 5000 lidí (různých náboženství, národů a povolání).

Petice je zde http://www.petitiononline.com/3001sd/petition.html

Webová stránka pro osvobození arcibiskupa Jovana: http://freearchbishop.com

(Přeloženo z KIM Info-servis, www.kosovo.net)



Zobrazit příspěvek č. 34 jednotlivě

Administrátor --- 12. 12. 2006
Z pošty

Rady ďábla jeho démonům, jak mají odvést lidi od Boha:

Snažte se, aby byli stále zaměstnáni nedůležitými věcmi a vymyslete spoustu možností, jak zaměstnat jejich mysl.

Pokoušejte je, aby utráceli, utráceli a utráceli a půjčovali si peníze. Přesvědčete jejich ženy, aby chodily do zaměstnání a trávily tam hodně času, a muži aby pracovali šest až sedm dní v týdnu, deset až dvanáct hodin týdně, aby si mohli dovolit žít prázdný život.

Zabraňte jim trávit čas se svými dětmi. Když se rozpadnou jejich rodiny, nebude v jejich domácnostech už žádný únik od pracovního stresu.

Působte neustále na jejich mysl, aby neslyšeli ten tichý Boží hlas. Lákejte je, aby si na cestách všude pouštěli rádio či magnetofon, a doma aby měli neustále zapnuté televizory, přehrávače a počítače. Dohlédněte na to, aby v každém obchodě a restauraci stále hrála světská hudba. To plně zaměstná jejich mysl a přeruší spojení s Kristem.
Dbejte, aby na stolech u kávy měli vždy mnoho časopisů a novin. Dvacet čtyři hodin denně je potřeba útočit na jejich mozek zprávami. Kolem jejich cest ať jsou reklamní panely.
Jejich e-mailové schránky naplňte hloupostmi, katalogy zboží, všelijakými novinkami a nabídkami slev, služeb zdarma, snadného zisku a falešnými nadějemi.

V novinách, časopisech a televizi stále ukazujte krásné štíhlé modelky, aby muži začali věřit, že nejdůležitější je tělesná krása, a aby začali být nespokojeni se svými manželkami.

Snažte se, aby manželky byly příliš unavené, než aby mohly milovat své muže. K tomu jim přidejte bolesti hlavy! Když nebudou dávat svým mužům potřebnou lásku, začnou ji hledat jinde. Tímto rychle rozbijeme jejich rodiny.

Dejte jim Santaklauze, abyste je odvedli od vysvětlování pravého smyslu vánočních svátků jejich dětem. Na velikonoce jim dejte zajíčky a pomlázku, aby se nemluvilo o Vzkříšení a vítězství nad smrtí a hříchem.

Snaže se, aby je i odpočinek unavoval a z rekreace aby se vraceli vyčerpaní. Zaměstnejte je, aby neměli čas jít do přírody a přemýšlet o Božím stvoření. Nažeňte je do zábavních center, na sportovní akce, na hry, koncerty a do kin.

Hlavně je stále zaměstnávejte! Ať pořád spěchají!



Zobrazit příspěvek č. 33 jednotlivě

Administrátor --- 11. 12. 2006
Z tisku

Drobné zprávy:

Hlava pravoslavné církve v Čechách a na Slovensku metropolita Kryštof celebroval včera v karlovarském chrámu svatých apoštolů Petra a Pavla slavnostní bohoslužbu, které se zúčastnil i zástupce ruské pravoslavné církve metropolita Voroněžský a Borisoglebský Sergij.
Pravoslavní věřící si letos připomínají pětapadesáté výročí udělení samostatnosti Pravoslavné církvi v českých zemích a na Slovensku Ruskou pravoslavnou církví.

Christnet.cz

-----------------------

O bezpečnost papeže při jeho návštěvě v Turecku se starala izraelská rozvědka Mossad.

Credo.ru

-----------------------

Kardinál státní sekretář Tarcisio Bertone reagoval na obvinění ruského pravoslavného patriarchy, která pronesl v chrámu Krista Spasitele (viz zde níže) a řekl, že "katolická církve má s ruskou pravoslavnou církví dobré vztahy a nesnaží se o proselytismus."

Christnet.cz



Zobrazit příspěvek č. 32 jednotlivě

archimandrita Marek --- 10. 12. 2006
společné prohlášení

Společné prohlášení podepsané 30. listopadu 2006 v Istanbulu
Benediktem XVI a Bartolomějem I.

»Toto je den, který učinil Pán; jásejme a radujme se v něm.«
(Žalm 118,24)


Přátelské setkání, které jsme prožili, my, Benedikt XVI., římský papež, a Bartoloměj I., ekumenický patriarcha, je Božím dílem, a co více, darem, který jsme od něj obdrželi. Vzdáváme díky Tvůrci všeho dobra, který nám znovu dovolil zakusit v modlitbě a setkání naši radost z toho, že se cítíme být bratry, a obnovit své úsilí o plné společenství. Toto úsilí pramení z vůle našeho Pána a z naší zodpovědnosti coby pastýřů Církve Kristovy. Naše setkání může být znamením a povzbuzením pro nás všechny k tomu, abychom sdíleli stejné smýšlení a stejné postoje bratrství, spolupráce a společenství v lásce a v pravdě. Duch Svatý nám bude pomáhat v přípravě velkého dne znovunastolení plné jednoty, tehdy a tak, jak ji Bůh chce. Tehdy budeme moci skutečně jásat a radovat se.

S vděčností jsme si připomněli setkání našich ctihodných předchůdců, požehnaných Páně: oni ukázali světu naléhavou nutnost jednoty a načrtli bezpečné cesty k tomu, jak jí dosáhnout – v dialogu, v modlitbě a v každodenním životě církve. Papež Pavel VI. a patriarcha Athenagoras I., poutníci do Jeruzaléma, na ono místo, kde Ježíš zemřel a vstal z mrtvých pro spásu světa, se pak znovu setkali zde ve Fanaru a v Římě. Zanechali nám společné prohlášení, které si stále udržuje svou plnou hodnotu, podtrhujíc, že skutečný dialog lásky musí podepírat a inspirovat všechny vztahy mezi lidmi a stejně tak mezi církvemi, „musí být zakořeněn v naprosté věrnosti jedinému Pánu Ježíši Kristu a ve vzájemném respektu k vlastním tradicím“ (Tomos Agapis 195). Nezapomněli jsme na vzájemné návštěvy Jeho Svatosti papeže Jana Pavla II. a Jeho Svatosti Dimitria I. Právě během návštěvy papeže Jana Pavla II., jeho první ekumenické cesty, bylo oznámeno založení Smíšené komise církve římskokatolické a ortodoxní. Ta si vzala za cíl vyhlášení a znovunastolení plného společenství.

Co se týče vztahů mezi církví římskou a konstantinopolskou, nemůžeme zapomenout na slavnostní církevní akt, který uvrhl do zapomnění staré exkomunikace, jež v průběhu staletí negativně ovlivňovaly a stále ovlivňují vztahy mezi našimi církvemi. Dosud jsme také z tohoto aktu nevyčerpali všechny přínosné důsledky, které z něj mohou plynout pro naši cestu k plné jednotě. Také ona Smíšená komise je povolána k tomu, aby při tom sehrála důležitou úlohu. Povzbuzujeme své bratry k činné účasti na tomto procesu modlitbou a výmluvnými skutky.

Při příležitosti plenárního zasedání Smíšené komise pro teologický dialog, které se nedávno konalo v Bělehradě a bylo laskavě přijato srbskou pravoslavnou církví, jsme vyjádřili svou hlubokou radost z oživení teologického dialogu. Po několikaletém přerušení způsobeném nejrůznějšími potížemi mohla Komise znovu pracovat v duchu přátelství a spolupráce. V jednání o tématu „konciliarita a autorita v církvi“ na místní, regionální a univerzální úrovni zdůraznila etapu studia eklesiologických a kanonických důsledků svátostné přirozenosti církve. To umožní zaujmout stanovisko k některým dosud sporným klíčovým otázkám. Jako v minulosti jsme rozhodnuti neustále podporovat práci svěřenou této Komisi a spojujeme se s jejími členy ve svých modlitbách.

Jako pastýři církve máme především na paměti poslání hlásat evangelium dnešnímu světu. Toto poslání – „jděte, získávejte učedníky ze všech národů“ (Mt 28,19) – je dnes více než kdy jindy aktuální a nezbytné, a to i v zemích tradičně křesťanských. Nesmíme ovšem přehlížet nárůst sekularizace, relativismu a dokonce i nihilismu v celém západním světě. To vše volá po obnoveném a mohutném hlásání evangelia, hlásání, které bude přizpůsobeno kulturám naší doby. Naše tradice pro nás představují dědictví, které je třeba nadále sdílet, předkládat a aktualizovat. Proto musíme posílit svou spolupráci a společné svědectví před tváří všech národů.

Kladně jsme ocenili cestu k utváření Evropské unie. Původci této velké iniciativy neopomněli brát ohled na všechny aspekty lidské osobnosti a její nezcizitelná práva, především právo na svobodu vyznání, která je svědkem a ručitelem všech ostatních svobod. V každé iniciativě sjednocení musí být chráněny menšiny, jejich kulturní tradice a náboženská specifika. I když jsme v Evropě stále otevřeni ostatním náboženstvím a jejich kulturnímu přínosu, musíme spojit své síly, abychom ochránili křesťanské kořeny, tradice a hodnoty, abychom zajistili respekt k historii a přispěli tak k budoucí evropské kultuře a ke kvalitě lidských vztahů na všech úrovních. V tomto kontextu nemůžeme nepřipomenout nejstarší svědectví a jasné křesťanské dědictví v zemi, kde se naše setkání koná, počínajíce tím, co praví Skutky apoštolů o postavě svatého Pavla, apoštola národů. V této zemi se setkaly poselství evangelia a kulturní tradice starověku. Toto pouto, které tak obohatilo naše společné křesťanské dědictví, je stále aktuální a ponese plody pro budoucí evangelizaci a naši jednotu.

Máme na paměti všechny končiny země, kde žijí křesťané, a obtíže, s nimiž se musí potýkat, zvláště chudobu, války a terorismus, ale i různé formy utiskování chudých, vyhnanců, žen a dětí. Jsme povoláni k tomu, abychom se společně přičinili ve prospěch práv člověka, každé lidské bytosti, stvořené k Božímu obrazu a podobě, a každého hospodářského, společenského a kulturního rozvoje. Naše teologické a etické tradice mohou poskytnout pevný základ ke společnému hlásání a jednání. Především chceme potvrdit, že zabíjení nevinných v Božím jménu je přečin vůči němu a vůči lidským právům. Všichni musíme usilovat o obnovenou službu lidem a o obranu lidského života, každého lidského života.

Z celého srdce se soustředíme na mír na Středním východě, kde náš Pán žil, trpěl, zemřel a vstal z mrtvých, a kde také řadu staletí žije množství našich křesťanských bratří. Vřele doufáme, že se v těchto zemích obnoví mír, posílí soužití jednotlivých národů, církví a vyznání, které zde žijí a působí. Proto chceme povzbudit bližší vztahy mezi křesťany a každý autentický a upřímný mezináboženský dialog, abychom se postavili na odpor jakékoli formě násilí a diskriminace.

V současné době, tváří v tvář velkým hrozbám pro životní prostředí, chceme vyjádřit svou pozornost vůči negativním dopadům, které může mít na lidstvo a celé stvoření ekonomický a technologický pokrok, který nezná své meze. Jakožto náboženští představitelé pokládáme za jeden ze svých velkých úkolů povzbuzovat a podporovat všechna úsilí o ochranu Božího stvoření a o to, abychom příštím pokolením ponechali zemi, na níž budou moci žít.

Naše myšlenky se konečně obracejí k vám všem, ke věřícím našich církví po celém světě, biskupům, kněžím, jáhnům, řeholníkům a řeholnicím, laikům a laičkám ve službách církve a všem pokřtěným. Pozdrav v Kristu zasíláme všem ostatním křesťanům a ujišťujeme je o svým modlitbách a ochotě k dialogu a spolupráci. Všechny vás zdravíme slovy Apoštola národů: „Milost vám a pokoj od Boha, našeho Otce, a od Pána Ježíše Krista.“ (2 Kor 1,2)

Ve Fanaru 30. listopadu 2006

Benedikt XVI.
Bartoloměj I.



Zobrazit příspěvek č. 31 jednotlivě

Administrátor --- 8. 12. 2006
Z tisku

Komentář z tisku (na okraj papežovy turecké cesty)

Patrircha Ruské pravoslavné církve Alexij II. právě obvinil římsko-katolickou církev z nepřátelské politiky vůči Moskevskému patriarchátu na území SNS. Římsko-katolické duchovenstvo se snaží přimět pravoslavné věřící k přestupu do římsko-katolické církve. Patriarcha uvedl, že jestli se situace nezmění, budou kontakty s Vatikánem staženy na minimum.

Představitelé Ruské pravoslavné církev doufali, že s nástupem nového papeže Benedikta XVI. se situace zlepší, jelikož nový papež narozdíl od starého bude mít větší pochopení pro pravoslaví. Nad oprávněností těchto nadějí se vznáší otazník. Zatím pokračuje Vatikán v linii Jana Pavla II.: úsměvy pro média a symbolická gesta, jenže v praktické rovině každodenního církevního života "skutek utek".

Ostrá slova Alexije II. přišla v době, kdy se v Turecku setkal papež s konstantinopolským patriarchou ve velice přátelské atmosféře. Slova moskevského patriarchy nám mají demonstrovat, že fakticky rozhodujícím faktorem světového Pravoslaví je v současnosti Moskva. Ostatní autokefální pravoslavné církve nemají velkého významu. Světem vládne početnost, a proto skutečný význam má jedině názorová pozice Moskevského patriarchátu. Je tedy nutné si ujasnit, že vystoupení Alexije II. je autentickým pohledem na skutečnou situaci ve vztazích římsko-katolické a pravoslavné církve; slova ruského patriarchy mají tedy připomenout Římu, že skutečným partnerem v tomto dialogu není slabý a nevlivný Bartoloměj I., nýbrž Alexij II., která má skutečnou moc.

Otázka návštěvy papeže v Moskvě zůstává otevřená stejně jako dříve. Stejně tak i to, jestli už má papež vypracovanou ekumenickou variantu křížového tažení úsměvů a gest, jež použil na Turky.

RIA novosti, Credo.ru, "EAI" www.ekumenizm.pl

Poznámka českého překladatele:

Českou verzi celosvětové římsko-katolické propagandy, která se snaží zveličit co možná nejvíce setkání papeže s konstantinopolským patriarchou, jsme mohli vidět i v místních sdělovacích prostředcích. Patriarcha Bartoloměj nám zde byl představován jako: "duchovní vůdce pravoslavných křesťanů ve světě" či "nejvyšší duchovní 250 miliónů pravoslavných věřících" apod. Takové tituly neodpovídají realitě ani pravoslavné církevní struktuře, která nezná žádný papismus čili ani žádného "jediného vůdce" nebo "nejvyššího duchovního". Jestliže katolická církev prosazuje v médiích takovéto nepravdivé tituly cařihradského patriarchy, pak se buď jedná o tradiční římsko-katolickou přezíravost, která na všechny kolem hledí prismatem své vlastní církevní struktury (my máme papeže, takže i vy přece musíte mít nějakého svého papeže), a nebo (a to spíše) je to snaha dát vztahům mezi Vatikánem a Konstantinopolí nějaký dalekosáhlý význam, resp. zatlačit na všechny pravoslavné - čili zavázat je postojem konstantinopolského patriarchy.



Zobrazit příspěvek č. 30 jednotlivě

Administrátor --- 7. 12. 2006
Z tisku

Patriarcha Alexij znovu obviňuje Vatikán z "nepřátelské politiky"

Patriarcha moskevský a celé Rusi Alexij II. vyzval Vatikán, aby přijal konkrétní kroky pro ukončení nepřátelské politiky ve věci misie katolíků mezi pravoslavnými v Rusku a na území SNS.

"Pokračuje katolická misie v Rusku a dalších zemích SNS mezi lidmi, kteří jsou křtěni jako pravoslavní, a dále také krajně nepřátelská politika vedení Ukrajinské řecko-katolické církve (tj. římsko-katolické církve východního obřadu) vůči kanonické Ukrajinské pravoslavné církvi," pravil patriarcha 5. prosince v chrámu Krista Spasitele.

"Věřím, že Vatikán podnikne konkrétní kroky pro změnu situace k lepšímu," podtrhl Alexij II. Bez toho - podle jeho slov - budou setkání pravoslavných s katolíky nést jen protokolární charakter a "nepřinesou ulehčení lidem, kteří prožívají bolest způsobenou nebratrskými činy" katolických misionářů.

RIA Novosti. Credo.ru



Zobrazit příspěvek č. 29 jednotlivě

jer. Antonij z Rumburku --- 7. 12. 2006
V Rusku upálen kněz s rodinou


Село Прямухино, Тверская область, 3 декабря 2006 г.

В селе Прямухино Тверской области при невыясненных обстоятельствах при пожаре погибли в собственном доме православный священник Андрей Николаев, трое его малолетних детей и жена Ксения.

Отец Андрей сгорел с семьей в ночь с 1 на 2 декабря, об этом было сказано в сообщении архиепископа Тверского и Кашинского Виктора, которое было зачитано 2 декабря во всех храмах Тверской епархии, сообщает сайт "Православие и мир".

Матушка о. Андрея лежала в больнице, на выходные ее забрали домой. Дом был обожжен бензином и подожжен. Еще несколько месяцев назад священник Тверской епархии Андрей Николаев просил помощи и защиты. По сообщению УВД Твери, дело по убийству священника заведено. Началось следствие. С понедельника будет открыта горячая линия для связи с общественностью.

Как сообщалось 19 октября, "настоятель одной из церквей Тверской области отец Андрей Николаев каждую ночь с ружьем в руках охраняет храм от местных воров. Пьяницы не раз покушались на иконы и церковную утварь – разворовывали церковь и пропивали награбленное. Реальная угроза жизни висит и над самим отцом Андреем и его семьей. Почти все население деревни за небольшим исключением пьет по-черному, выменивая на алкоголь даже доски и бревна от собственных домов. Невероятными усилиями священнику удалось вернуть нескольких односельчан к нормальной жизни, и они стали его единомышленниками, но слишком многим в деревне не нравится упорство, с которым он пытается победить повальный алкоголизм. В результате недавно дом священника сожгли, и его семья осталась буквально на улице. Священник ждет помощи, потому что его возможности самозащиты крайне скудны. "Я не смогу выстрелить в человека, – говорит он, – выстрелю в воздух. Но вор будет стрелять в меня".

РИА "Новости" приводит слова священника Михаила Прокопенко, руководителя службы коммуникаций ОВЦС Московского Патриархата, прокомментировавшего события в Прямухино: "Произошедшая трагедия – печальное свидетельство того, до какой крайней степени озлобления человека могут довести многочисленные греховные пристрастия и греховная жизнь". О. Михаил отметил также, что в результате десятилетий безбожия и планомерного уничтожения традиционного уклада деревенской жизни, основой которого всегда были храм и церковная община, "сегодня служение сельского пастыря очень часто превращается в сражение один на один с разбушевавшейся греховной стихией".

"Часто получается, что вся агрессия людей, привыкших годами жить без Бога и попирать свою совесть, изливается именно на сельского пастыря", – заметил представитель ОВЦС. Вместе с тем, он подчеркнул, что, как показывает опыт, полноценная жизнь быстрее возвращается именно в те села и деревни, где наладилась жизнь церковная.

Просим помолиться о упокоении иерея Андрея, матушки Ксении и детей Давида, Анны и Анастасии.



Zobrazit příspěvek č. 28 jednotlivě

jer. D. Dudáš --- 6. 12. 2006
Uniatský komplot proti pravoslavným v Příbrami !

Všem pravoslavným věřícím nejen v Příbrami a okolí oznamuji , že díky řeckokatolickému biskupovi panu L.Hučkovi jsme byli vykázání z římskokatolického kostela Sv.Prokopa v Příbrami - Březových horách .
Ohledně předání kostela do naší pravoslavné správy se vedla jednání , která měla být uzavřena 6.12. t.r.
Mezitím se však pan Hučko obrátil na pana kardinála Vlka , takže jsme odsloužili tuto neděli 3.12. poslední sv.liturgii , hned po bohoslužbě jsme byli nuceni se z chrámu vystěhovat ....
Celou záležitost nechávám bez komentáře , sami si vytvořte názor o touze našich katolických bratří po bratrství a lásce .....
Dále oznamuji , že díky okamžité pomoci pana starosty MVDr.J.Řihaka se pravidelné pravoslavné bohoslužby budou konat v centru města - hřbitovní kostel Sv.Kříže u nemocnice . Info na tel. 777 223 812 jer.D.Dudáš - duch.správa v Rokycanech a Příbrami



Zobrazit příspěvek č. 27 jednotlivě

Administrátor --- 5. 12. 2006
Z tisku



Archeologové v Indii nalezli ostatky svaté gruzínské carevny - mučednice Ketevany. Ostatky byly odhaleny v nejstarší části chrámu v Goa (na západě Indie). Podle zprávy indických archeologů i představitelů Gruzínské pravoslavné církve, kteří byli v Goa přítomni, ostatky ležely pod zbytky kamenného sarkofágu. Předpokládá se, že sarkofág byl ve výklenku chrámu, ale po zemětřesení spadl a rozbil se.

Prosbu o provedení vykopávek v Goa s cílem nalézt ostatky sv. Ketevany vznesla vláda Gruzie už v květnu r. 2000. Carevna Ketevana je jedna z nejtragičtějších a hrdinských postav v gruzínských dějinách, kdy se národ bránil útočníkům z Iránu a Turecka, kteří si chtěli Gruzínce podmanit. Podle historických údajů byla Ketevana zajata a byla zabita v iránském městě Širaz v r. 1624. Místo pohřbu však nebylo až do současnosti známo. Podle legendy její ostatky cestovaly po různých zemích a nakonec byly převezeny do Goa a pochovány křesťanskými misionáři ve věži sv. Augustina.

Sedmica.ru, Itar-tass



Zobrazit příspěvek č. 26 jednotlivě

--- 5. 12. 2006
E-mailová adresa BPM

Nová e-mailová adresa BPM ještě jednou:
info/zavinac/bpm-cz.info

Uvedena je též na nových webových stránkách BPM:
www.bpm-cz.info



Zobrazit příspěvek č. 25 jednotlivě

Bratrstvo pravoslavné mládeže --- 29. 11. 2006
Nová mailová adresa BPM

Rádi bychom oznámili, že Bratrstvo pravoslavné mládeže má novou mailovou adresu info/zavinac/bpm/cz.info a zároveň i novou doménu www.bpm-cz.info, kam se postupně přesouvají stránky BPM.



Zobrazit příspěvek č. 24 jednotlivě

Administrátor --- 20. 11. 2006
Z tisku

Američtí věřící žádají, aby se zastavil prodej svatých ostatků na internetové dražbě eBay

Mezi náboženskými předměty, které se prodávají na virtuální internetové aukci eBay, je často možné se setkat s částečkami ostatků svatých, nehledě na to, že pravidla aukce zakazují prodej částí lidských těl.

Po deseti letech neúspěšných protestů vyzývá skupina křesťanů ze státu Kalifornia k bojkotu eBay. Zakladatel a prezident "Mezinárodní kampaně za svaté ostatky" Tom Serafin prohlašuje, že už jenom zběžné "povrchní hledání" na populární on-line aukci odhalí desítky relikvií, které "často jsou svatými ostatky", nabízenými k prodeji. Na všechny podané protesty odesílá eBay standardní odpověď: "Záležitost prozkoumáme."

Na aukci lze zakoupit ostatky Padre Pia, sv. Vincenta de Pol, Matky Terezy z Kalkaty a ještě ohromného množství svatých. Mezi tím je množství falzifikátů a podvrhů. Jednou prý bylo na aukci nabízen "Brk svatého ducha".

credo.ru



Zobrazit příspěvek č. 23 jednotlivě

Administrátor --- 18. 11. 2006
Z tisku

Francie: podle statistik přibývá mešit a ubývá křesťanských chrámů

Množství mešit a islámských modliteben zbudovaných za posledních 30 let převyšuje množství katolických chrámů postavených zde za celé poslední století. Příčinou je imigrace do Francie, která vedla k velikému nárůstu množství budovaných mešit a evangelických kostelů, a v té samé době se začal snižovat počet katolických kostelů. Dnes funguje ve Francii více než 1.500 mešit, což je více než v Istambulu.

Každý rok se počet muslimského obyvatelstva v EU zvyšuje o milión lidí. Při tomto tempu bude v r. 2025 žít v EU 40 miliónů muslimů. Ve Francii tvoří dnes 10 % obyvatelstva.

credo.ru





Administrátorem Ambonu je Jan Baudiš,
pravoslavný kněz


Celkem v je v Ambonu již 1415 příspěvků (zde zobrazeno 40 příspěvků, od č. 23 do č. 63)
Několik rad pro badatele v archivu Ambonu. Pro zobrazení starších příspěvků (a pro pohyb v jejich frontě) je určeno speciální okno, které je dostupné pod názvem "Archiv Ambonu" (příspěvky se v něm zobrazují tak, že starší jsou nahoře a novější dole, což je pro čtení archivu nejpříjemnější). Ve frontě příspěvků je možnost se pohybovat příslušnými povely (pro začátek kliknětě na "nejstarší", aby se Vám ukázaly první příspěvky, jimiž Ambon v roce 2006 začínal, a pak klikejte na "novější", čímž se Vám vždy zobrazí várka novějších 40 příspěvků; jednotlivé příspěvky lze na tomto archivním zobrazení číst od horního konce webu (kde jsou starší) a postupovat směrem dolu (kde jsou novější).


Pohyb ve frontě příspěvků:
Skok na nejnovější - Várka novějších - Dávka starších - Skok na nejstarší







Tematický přehled příspěvků Ambonu

Audionahrávky promluv z pravoslavného chrámu v Jihlavě.

Klikněte sem pro nápovědu a pravidla Ambonu

Český pravoslavný web www.orthodoxia.cz